Latvijas Vēstniecības Čehijā darbs tūrisma attīstīšanā

02.12.2014. 19:09

Mērķis:

Latvijas vēstniecības viena no ekonomiskās darbības prioritātēm 2001.-2002.g. ir tūrisma plūsmas veicināšana no Čehijas uz Latviju.

Cēloņi šā mērķa izvirzīšanai:

  • statistiskas dati par ievērojami mazāku tūristu plūsmu no Čehijas uz Latviju, nekā pretējā virzienā;
  • informācijas trūkums par Latviju, bieži pat maldīgi priekšstati (Latvijā ir lēna attīstība, Latvijas valsts valoda ir krievu valoda, Rīga ir Lietuvas galvaspilsēta u.t.l.)

Situācija:

2001.gadā Latviju apmeklēja 14,3 tūkstoši čehu tūristi. Kopš 1992.gada ir Čehijas Aviolīniju ČSA tiešais reiss no Prāgas uz Rīgu un atpakaļ.

2001.gada galvenie statistikas rādītāji (pēc LR statistikas datiem):

Čehijas Republika ir:

  • 13.vietā pēc ceļotāju skaita uz Latviju (14.3 tūkst. cilvēku)
  • 14.vietā pēc vairākdienu ceļotāju sadalījuma (3.3 tūkst. cilvēku)
  • 8.vietā pēc viena ceļotāja vidējiem izdevumiem diennaktī

Ceļojuma motīvs:

  • 72,9% čehu brauc tranzītā caur LR
  • 15,7% biznesa darījumos
  • 3,2% atpūta, ārstēšanās, sports
  • 0,7% draugu, radinieku apmeklējums
  • 7,5% cits iemesls

Vidējais uzturēšanās ilgums LR ir 0,8 naktis.

Darba metodes un veiktie pasākumi:

  • individuālas tikšanās ar citu valstu, piemēram Portugāles speciālistiem, kuriem ir laba pieredze un viņu darba metožu Čehijā noskaidrošanai;
  • individuālas tikšanās un sarunas ar Čehijas tūrisma uzņēmumiem cēloņu noskaidrošanai;
  • informēšana par mūsu mērķi un kopīgas darbības piedāvājums Latvijas ieinteresētajām institūcijām (Latvijas Tūrisma attīstības aģentūra, VARAM Tūrisma departaments, Rīgas Dome, u.c.);
  • noskaidroti zema tūristu apgrozījuma iemesli un izstrādāts rīcības plāns;
  • publikāciju par Latviju pieprasījums no LTAA, Latvijas Institūta un citām institūcijām;
  • sazināšanās ar Čehijas ieinteresētajām institūcijām, informēšana par mūsu mērķi un sadarbības piedāvājums;
  • informācijas ievākšana un datu bāzes izveidošana par Čehijas firmām, kas strādā ar Latviju un otrādi;
  • informācijas ievākšana un datu bāzes izveidošana par masu mēdijiem (laikraksti, žurnāli, radio, TV), un čehu žurnālistiem, kas informē par tūrismu;
  • informācijas ievākšana un datu bāzes izveidošana par tūrisma izstādēm un gadatirgiem Čehijā;
  • Latvijas tūrisma firmu GO tūrisma gadatirgus Brno Čehijā 2002.gada 13.janvārī apmeklējums;
  • 2002.gada 14.janvārī notika Apaļā galda diskusija "Kas jūs motivētu apmeklēt Latviju?" ar čehu žurnālistiem, tūrisma institūciju un firmu pārstāvjiem un Latvijas tūrisma prezentācija vēstniecībā Prāgā. Pasākumā piedalījās arī VARAM, LTAA, Rīgas domes un Latvijas tūrisma aģentūru pārstāvji. Diskusijas rezultāti tika apkopoti un nosūtīti atbildīgajām LR institūcijām (pievienoti);
  • 2002.gada 14.janvārī kontaktu birža Latvijas tūrisma aģentūrām ar Čehijas potenciālajiem partneriem vēstniecībā Prāgā un lielāko čehu tūrisma aģentūru apmeklējums;
  • Latvijas tūrisma politiku veidojošo institūciju pārstāvju (VARAM, LTAA, Rīgas Dome) pieredzes apmaiņas vizīte Prāgā;
  • 2002.gada 24.-27.janvārī VARAM un LR vēstniecības pārstāvju līdzdalība starptautiskajā konferencē "Central Europe – safe tourist destination";
  • 2001.gada parakstītā divpusējā sadarbības līguma ietvaros, 2002.gada 27.janvārī notika darba sanāksme, kurā piedalījās Latvijas un Čehijas reģionālo attīstības ministriju un Latvijas vēstniecības Čehijā pārstāvji. Tika norunāts izveidot kopējo tehnisko komiteju līguma izpildei un noturēt pirmo komitejas sēdi 2002.gada septembra beigās Prāgā, tāpat pieņēma par pamatu izskatīšanai komitejas sēdē Latvijas puses iesniegto priekšlikumu darbības programmai.
  • jebkura pasākuma izmantošana, kuru apmeklēja čehi, lai izplatītu informāciju par Latviju (piem., tūrisma informācijas izplatīšana 18.novembra pieņemšanā, izstādes atklāšanā Ratiboržices pilī u.t.l.);
  • čehu žurnālistu 6 dienu brauciens 2002.gada jūnijā uz Latviju ar Latvijas tūrisma objektu apmeklējumu (bija iespējams īstenot tikai pateicoties ciešai sadarbībai starp vēstniecību un LTAA: LTAA iesniedza projekta pieteikumu Vides Fondam un ieguva finansējumu, vēstniecība noorganizēja grupu, piešķīra autobusu un sedza ceļa izdevumus no Čehijas uz Latviju);
  • Čehijas 1.valsts TV grupas 13 dienu brauciens 2002.gada jūnijā uz Latviju dokumentālās filmas uzņemšanai par Latviju un tās cilvēkiem (vēstniecība un LTAA sedza minimālos izdevumus un sameklēja sponsorus kā Latvijā, tā Čehijā – kopējais sponsoru skaits ap 20);
  • Mērķtiecīgi tika veikts sabiedrisko attiecību darbs, kā rezultātā parādījās pozitīvas plašas publikācijas. Kopējais publikāciju daudzums uz šodienu ir 21, astoņos preses izdevumos;
  • Notiek tikšanās ar Latviju apmeklējošiem žurnālistiem un tiek apkopoti to viedokļi tūrisma plūsmas uz Latviju uzlabošanai, no čehu puses ir iesniegti daži konkrēti priekšlikumi nākotnes projektiem.

Rezultāti:

(+)

  • Pirmie statistiskie rezultāti varētu parādīties pēc 2002.gada statistikas apkopošanas.
  • Ir noskaidrots, kas jādara Latvijā, lai ieinteresētu čehus apmeklēt LR, uz iegūtās informācijas bāzes izdarīta analīze par to, kas strādā, kas nē.
  • Čehijas puse piedāvā konkrētus projektus tūrisma plūsmas veicināšanai (žurnāls COT, Lide a Zeme u.c.).
  • Publikācijas presē par Latvijas tēmām sekmē Latvijas atpazīstamību.
  • Vēstniecībai izveidojās ļoti laba sadarbība ar LTAA un virkni citu LR un ČR institūciju un uzņēmumu, kā arī ar čehu žurnālistiem. Tas atvieglo jebkura pasākuma noorganizēšanu.
  • Rudenī ČR TV vispopulārākajā tūrisma raidījumā "Cestomanija" būs pusstundas dokumentālā filma čehu valodā par Latviju.
  • Izveidotas datu bāzes par tūrisma firmām, institūcijām, gadatirgiem, masu mēdijiem un par tūrismu rakstošiem žurnālistiem.
  • Ja ir iniciatīva un vēlēšanās, saliekot spēkus kopā pat ar mazākiem līdzekļiem var īstenot nopietnus projektus.

(-)

  • ČR nav LR prioritāte tūrisma jomā, tas traucē mērķa ātrāku sasniegšanu.
  • Ieplānotā finansējuma trūkums no Latvijas valsts puses, tūrisma programma ir – finansējuma nav.
  • Latvijas valsts, sabiedrisko un privāto institūciju kopdarbības un koordinācijas nepietiekamība.
  • Latvijas uzņēmumi nepiedalījās tūrisma gadatirgos Čehijā, neskatoties uz speciālā piedāvājuma sarunāšanu no vēstniecības puses;
  • daži LR uzņēmumi tikai apmeklēja GO izstādi).

Priekšlikumi nākotnei:

  • Noteikti jāturpina Latvijas atbildīgo institūciju darbība (trūkst akcents LR tūrisma politikā vai pārāk daudz akcentēts, nedrīkst būt vienreizējā pasākuma zemteksts) un jāsākas Latvijas tūrisma uzņēmumu darbībai tūristu ievešanai no Čehijas. Iespējams būtu lietderīgi, VARAM Tūrisma nodaļai, LTAA, LR tūrisma aģentu asociācijām un ieinteresētajām firmām, izmantojot ilgstoša darba rezultātā iegūtos datus, izstrādāt speciālu programmu tūrisma plūsmas pieauguma veicināšanai no Čehijas, ieguldot tās īstenošanā gan pašu līdzekļus, gan iesniedzot atsevišķus projektus dažādiem donoriem.
  • Jāanalizē statistika.
  • Sadarbībā ar LTAA jāizdod brošūra par Latviju ar karti čehu valodā un jāizplata čehu aģentūrām, kas strādā ar Latviju (Baltiju).
  • Jāsatiekas ar citu Baltijas valstu vēstniecībām, iespējams arī Somijas un Krievijas (Pēterburga) un jāpārdomā sadarbības iespējas jaunu kopīgu tūrisma maršrutu piedāvāšanā, kā arī jāsakoordinē aktivitātes un finanses kopīga mērķa sasniegšanai.
  • Kopīgiem spēkiem jāattīsta čehu piedāvātie projekti tūristu plūsmas uz Latviju veicināšanai.
  • Latvijas tūrisma firmām jāreklamē sevi Čehijas specializētajos žurnālos.